GENTE TOXICA (EDIC. ANIV)

Bernardo Stamateas

Títol original: Gente tóxica
 Traducció: Frederic Vázquez-Fournier
 1.ª edició: desembre 2011

© Bernardo Stamateas, 2008
 © Ediciones B, S. A., 2011
 Consell de Cent, 425-427 - 08009 Barcelona (Espanya)

www.edicionesb.com

ISBN EPUB:  978-84-666-5024-3

Tots els drets reservats. Sota les sancions establertes en l’ordenament jurídic, queda rigurosament prohibit, sense autorització escrita dels titulars del copyright, la reproducció total o parcial d’aquesta obra per qualsevol mitjà o procediment, compresos la reprografia i el tractament informàtic, així com la distribució d’exemplars mitjançant el lloguer o el préstec públics.

INTRODUCCIÓ

Tots, en algun moment de les nostres vides, ens hem trobat amb persones problemàtiques (caps, amics, familiars, etcètera). En un grup humà qualsevol, qui no s’ha enfrontat amb un manipulador que volia que fes tot el que ell disposava? I amb un psicòpata que s’havia proposat fer-li la vida impossible? I amb un cap autoritari que pensava que podia disposar de la seva vida les vint-i-quatre hores del dia? I amb un amic envejós de tot el que tenia? I amb un veí xafarder que controlava quan sortia de casa seva i quan hi entrava i amb qui?

Més enllà del dolor que ens van provocar aquestes persones, les preguntes que ens vam fer quan vam haver de conviure-hi són: Què faig? Com puc posar límits a la situació, sense fer mal ni fer-me mal a mi mateix? Com puc aconseguir que aquesta gent tòxica no entri en el meu cercle afectiu íntim?

Doncs aquest llibre tracta de tot això.

Moltes vegades permetem que en el nostre cercle més íntim entrin els xafarders, els envejosos, gent autoritària, psicòpates, orgullosos, mediocres, en fi, gent tòxica, persones equivocades que permanentment avaluen el que diem i el que fem, o el que no diem i no fem.

Es tracta de persones tòxiques que potencien les nostres debilitats, ens omplen de càrregues i de frustracions. Elles, per cert, veuen tota la palla de l’ull dels altres, però s’obliden de veure la biga que tenen en el seu. No permetis que ningú agafi el control de la teva vida ni tampoc que et boicotegi els somnis!

Connecta’t amb la gent correcta, confia en tu. Estàs capacitat per fer-ho! Si tens clar el teu propòsit i els teus somnis, podràs tenir el control de les teves emocions i podràs decidir a qui vols elegir perquè t’acompanyi. El problema sorgeix quan decidim qui ens acompanyarà molt abans de tenir clar on volem arribar.

El propòsit de la teva vida és teu i només a tu et pertany dissenyar-lo. La solució està en tu. Desafia’t cada dia a fer més, molt més. Hi haurà persones que donaran valor als teus somnis. Altres menysprearan tot el que et proposis. No donis crèdit a cap de les paraules o suggeriments que provinguin dels tòxics.

El que no s’alegra del teu avenç o dels teus somnis, que digui el que vulgui; tu prossegueix cap a la meta, no t’amarris als qui no s’alegren dels teus èxits. Menysprea l’opinió de la gent tòxica, sigues lliure dels crítics i seràs lliure de cada una de les seves paraules i de les seves accions.

No idealitzis.

No esperis res de ningú.

Cada capítol d’aquest llibre és independent; cada un té un principi i un final, però un mateix tema que els uneix: la gent tòxica. Pots començar pel que t’agradi més o pel que et faci pensar que està escrit expressament per a tu, i recorda que podem alliberar-nos d’aquesta mena de gent. En aquest text, hi trobaràs tècniques que podràs posar en marxa. Una vegada exercitades, entreveuràs el camí cap a l’autonomia mental i t’alliberaràs de culpes falses i alienes. És temps de proposar-nos, cada un en el seu àmbit, de ser excel·lents; no ens conformem amb menys. Canviar és senzill, és només una decisió que avui està al teu abast.

Aprenguem a negociar, però no cedim els nostres drets, ja que ens pertanyen. Disposem de dues paraules imprescindibles: «sí» i «no»; totes dues ens ajudaran a resoldre qualsevol diferència que puguem tenir en els nostres vincles interpersonals. Vivim immersos en una societat, som éssers socials i, per tant, necessitem aprendre a relacionar-nos de manera saludable. Benvingut al món dels humans! Conviure és difícil, però es pot fer.

Per cert, vull puntualitzar que la utilització del terme tòxic referit als efectes perjudicials de les conductes de certes persones no és un invent meu. A partir de la dècada de 1980, aproximadament, aquest terme s’utilitza referit a les relacions humanes. Es parla, per exemple, de costums tòxics, de persones tòxiques, de relacions tòxiques, de líders tòxics i, fins i tot, d’organitzacions tòxiques.

Per acabar, vull agrair a tota la gent tòxica el fet que m’hagi inspirat per escriure aquest llibre. Èxits!

BERNARDO STAMATEAS

ELS BUSCA-RAONS

Després de tot el que he fet per tu, ara m’ho pagues així?

UN